October 17, 2022
The Business Insider
Apparel buyers bargain for price discount as Bangladesh faces “energy crisis”
It’s like ambushing Bangladesh on the business front. The buyers are allegedly taking advantage of Bangladesh’s power outage and offering a low volume of work orders. No sooner had Bangladesh started declining work orders, as plenty of it were placed than the Russia-Ukraine war made the apparel trade upside down. Meanwhile, Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association is advising fellow members not to entertain any discounted orders. “I am requesting my fellow members to refuse any lower-priced orders in this crisis moment. If we can tackle the situation with patience, next year will be a good one for us. But, if the businesses practice ill competition, they will suffer even in the good time,” Faruque Hassan, president of BGMEA told Business Insider Bangladesh.
বণিক বার্তা
জার্মানির অর্থনৈতিক মন্দায় উদ্বিগ্ন বাংলাদেশী রফতানিকারকরা
জার্মানির অর্থ মন্ত্রণালয় শুক্রবার অর্থনৈতিক পরিস্থিতি নিয়ে এক বিবৃতি প্রকাশ করেছে। এতে বলা হয়, দেশটিতে মন্দা শুরু হয়েছে। চলতি বছরের তৃতীয় প্রান্তিকে শুরু হয়ে এ মন্দার ব্যাপ্তি ছড়াবে আগামী তিন প্রান্তিকেও। জার্মানিতে পোশাক রফতানিকারক অন্যতম প্রতিষ্ঠান ডেনিম এক্সপার্ট লিমিটেড। প্রতিষ্ঠানটির পরিচালক ও বিজিএমইএর পরিচালক মহিউদ্দিন রুবেল বণিক বার্তাকে বলেন, ‘প্রাপ্ত তথ্য থেকে এটা স্পষ্ট যে বিশ্বব্যাপী অর্থনৈতিক অস্থিরতা এবং খুচরা বাজারে প্রভাবের কারণে যুক্তরাষ্ট্র, জার্মানিসহ প্রধান বাজারগুলোয় রফতানি প্রবৃদ্ধি কমছে। ভবিষ্যৎ নিয়ে খুবই উদ্বিগ্ন আমরা।’ জার্মানিতে রফতানি হওয়ার কথা এমন অনেক পণ্যের ক্রয়াদেশ স্থগিত হয়েছে উল্লেখ করে এক্সপোর্টার্স অ্যাসোসিয়েশন অব বাংলাদেশের (ইএবি) সভাপতি আবদুস সালাম মুর্শেদী, এমপি বণিক বার্তাকে বলেন, ‘ইউরোপীয় ইউনিয়নের সবচেয়ে শক্তিশালী বাজার জার্মানি। দেশটি এখন অর্থনৈতিক মন্দার মধ্যে পড়েছে। এর প্রভাব লক্ষ করতে শুরু করেছেন রফতানিকারকরা।
The Business Post
$400m stuck in warehouses as LPP defers RMG deliveries
LPP SA, a Polish multinational clothing retailer, has stopped taking delivery of most ready-to-ship readymade garment (RMG) goods since April this year, putting more than a hundred Bangladeshi exporters in a serious bind.The retailer – which has the brands Mohito, Reserved, House, Cropp and Sinsay in its portfolio – had placed work orders worth at least $400 million earlier this year, said BGMEA Vice President Shahidullah Azim. Commenting on the matter, BGMEA President Faruque Hassan said, “I recently met with LPP SA local representatives and asked them to take delivery of the goods and clear payment as soon as possible. “LPP claimed that the Russia-Ukraine war is putting them under serious financial pressure, and this is why they are deferring shipments despite placing new orders. LPP assured me that they will take delivery of the goods as soon as possible.”
The Dhaka Tribune
RMG exports see a modest rise in top destinations in Q1 of FY23
“Exports to major markets registered positive growth in Q1 but at a very narrow rate. Exports experienced negative growth in September already and we fear that the trend may sustain for the next few months,” Shahidullah Azim, vice president of the Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) told Dhaka Tribune. BGMEA Director Mohiuddin Rubel also echoed him and said that it is clear from the data that growth is decelerating in major markets including US and Germany due to the global economic turmoil and impact on retail markets. “The growth rates from the USA and Germany – our first and second largest destinations – are only 5.13% and 1.34%, respectively, indicating a clear sluggishness in growth,” he added.
সময়ের আলো
ইউরোপে বাড়ছে পোশাক রফতানি
ইপিবি সর্বশেষ পরিসংখ্যান অনুসারে, জুলাই-সেপ্টেম্বর ২০২২-২০২৩ অর্থবছরের মধ্যে বাংলাদেশ থেকে ইউরোপীয় ইউনিয়নে তৈরি পোশাক রফতানি ৪.৯৪ বিলিয়ন মার্কিন ডলারে পৌঁছেছে, যা আগের অর্থবছরের একই সময়ের তুলনায় ১২ দশমিক ৪৩ শতাংশ বৃদ্ধি পেয়েছে। ইউরোপীয় ইউনিয়নে বৃহত্তম রফতানি বাজার জার্মানিতে পোশাক রফতানি উল্লিখিত সময়ে মাত্র ১ দশমিক ৩৪ শতাংশ বৃদ্ধি পেয়েছে, যার পরিমাণ ১.৫২ বিলিয়ন মার্কিন ডলার। বিজিএমইএ পরিচালক মহিউদ্দিন রুবেল এ বিষয়ে সময়ের আলোকে বলেন, বিশ^ব্যাপী অর্থনৈতিক অস্থিরতা এবং মুদ্রাস্ফীতি বাড়ার কারণে খুচরা বাজারে প্রভাব পড়ছে। প্রাপ্ত তথ্য থেকে স্পষ্ট বলা যায়, পরবর্তী মাসগুলোতে যুক্তরাষ্ট্র এবং জার্মানিসহ প্রধান বাজারগুলোতে রফতানি কমবে।
The Daily Star
‘Made in Bangladesh Week’ to enhance garment exports
The Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) aims to brighten the country's image and increase its apparel exports by hosting the first "Made in Bangladesh Week" from November 12, according to a top official of the organisation. Through the event, to be held at the International Convention City Bashundhara, the BGMEA will celebrate the progress being made in the domestic garment industry and highlight its pursuit for sustainable growth, which will have positive impacts on the economy, environment and peoples' lives. "This is a challenging time for the country and its garment sector due to the ongoing gas crisis and load-shedding," BGMEA President Faruque Hassan said at a press conference with members of the Overseas Correspondents Association of Bangladesh at the former's head office in Dhaka yesterday.
দৈনিক ইত্তেফাক
চট্টগ্রাম বন্দরের মুনাফায় বিদেশিদের চোখ
প্রতি বছর বন্দরের আয়ও বাড়ছে। নিজস্ব তহবিল থেকে নানা উন্নয়ন কর্মকাণ্ড চালিয়ে যাচ্ছে বন্দর কর্তৃপক্ষ। এর সঙ্গে যুক্ত হয়েছে বাংলাদেশিদের বিনিয়োগ। দুই পক্ষের প্রচেষ্টায় সারা বিশ্বের মধ্যে বন্দরের অবস্থারও পরিবর্তন হয়েছে। কিন্তু বন্দরের কার্যক্রম বিদেশিদের হাতে ছেড়ে দেওয়ার জন্য একটি পক্ষ উঠেপড়ে লেগেছে। বিশেষজ্ঞরা মনে করছেন, একেবারে তৈরি একটি বন্দরকে বিদেশিদের হাতে ছেড়ে দিলে বাংলাদেশ থেকে মূল্যবান বৈদেশিক মুদ্রা দেশের বাইরে চলে যাবে।
The Daily Sun
‘Made in Bangladesh Week’ on Nov 12-18: BGMEA
The Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) will hold a weeklong apparels event, styled 'Made in Bangladesh' next month to celebrate the progress being made in the country’s burgeoning garment industry. Faruque Hassan, President of the BGMEA, in a views exchange meeting with the representatives of the Overseas Correspondents Association Bangladesh (Ocab) said on Sunday that the other aim of the week is to highlight the growth of the sector in a manner that would make a sustainable contribution to the national economy. Currently the sector’s share of contribution to the national economy is over 11 percent. He said the BGMEA has set a target of earning $100 billion by 2030 from exports of garment products as the sector is poised to grow more despite challenges at home and abroad.