BGMEA DAILY DIGEST
News published in media related to RMG: Today’s RMG News

November 16, 2022

uploads/trade_daily/digest_photo_DT_Exports__1668577095.jpeg
The Dhaka Tribune
More investments are necessary to build a sustainable RMG industry and it will also increase the production expenses in factories. However, foreign buyers are not increasing the purchase price for apparel items made in Bangladesh. Keeping that in mind, apparel traders and the State Minister of the Ministry of Foreign Affairs Md Shahriar Alam urged buyers to increase the price of Bangladesh apparel items. During Apparel Summit 2022, experts said that sustainable pricing is necessary to build a sustainable industry. On Tuesday, four sessions were held at the International Convention City (ICCB) focusing on the development of the apparel industry.
uploads/trade_daily/digest_photo_B_Post_Dont_edit__1668577095.jpg

The Business Post
Don’t put RMG makers under price pressure: Shahriar Alam State Minister for Foreign Affairs Md Shahriar Alam has urged readymade garment (RMG) brands and buyers not to put Bangladesh’s apparel exporters under price pressure, as a review of workers’ pay is due next year amid soaring inflation and global economic headwinds. Making the request while addressing the inauguration ceremony of Dhaka Apparel Summit 2022 on Tuesday, Shahriar said, “The export destination countries should take our current circumstances under consideration, as the workers’ salary review is scheduled in 2023. “The government is engaged in the bilateral negotiations with the buyer nations to help sustain RMG industry growth, and get fair prices from them. Our RMG industry faces no threat to survival. The important thing is how fast we can grow.”

uploads/trade_daily/digest_photo_P_Alo_Apparel_edit__1668577095.jpg

The Pr0thom Alo
অ্যাপারেল সামিটে পররাষ্ট্র প্রতিমন্ত্রী: তিন মাসের মধ্যে গ্যাস–সংকটের সমাধান হবে আগামী তিন মাসের মধ্যে দেশে গ্যাস সমস্যার সমাধান হয়ে যাবে বলে মন্তব্য করেছেন পররাষ্ট্র প্রতিমন্ত্রী মো. শাহরিয়ার আলম। তিনি বলেন, শিল্পকারখানা জ্বালানি, বিশেষ করে গ্যাস–সংকটে ভুগছে। আগামী তিন মাসের মধ্যে গ্যাস সমস্যার সমাধান হয়ে যাবে। এ বিষয়ে সংশ্লিষ্ট মন্ত্রণালয় কাজ করছে বলে মন্তব্য করেন তিনি। ঢাকা অ্যাপারেল সামিটের উদ্বোধনী অধিবেশনে এসব কথা বলেছেন পররাষ্ট্র প্রতিমন্ত্রী মো. শাহরিয়ার আলম। রাজধানীর ইন্টারন্যাশনাল কনভেনশন সিটি বসুন্ধরায় (আইসিসিবি) আজ মঙ্গলবার দুই দিনব্যাপী এই সম্মেলন শুরু হয়েছে।

uploads/trade_daily/digest_photo_DS_Garment__1668577095.jpg

The Daily Star
Garment sector: Retailers, brands ask for innovation International clothing retailers and brands have asked for innovation, improvement of efficiency and use of synthetic raw materials so that they can source garment items for a long term from Bangladesh. Bangladesh has already achieved a lot in garment trade as the country is the second largest supplier of apparels worldwide after China. Now the time has come to make the achievement sustainable with innovation and bringing variation in products and quality of goods, said the retailers and brands. They were addressing a discussion on "RMG Roadmap: Towards a Prosperous Future" held at a Made in Bangladesh Week 2022 at International Convention City, Bashundhara in Dhaka.

uploads/trade_daily/digest_photo_Bonikbarta_Dhaka__1668577095.jpg

Bonikbarta
ঢাকা অ্যাপারেল সামিটে বক্তারা: টেকসই পোশাক রফতানিতে লিড টাইম কমাতে হবে অধিবেশন চলাকালে বিজিএমইএ সংশ্লিষ্টরা বলেন, এনবিআরের অদক্ষতা ও বাংলাদেশ ব্যাংকের নীতিগত সমস্যার কারণে লিড টাইম বেড়ে যাচ্ছে। অন্যদিকে এনবিআর এবং কাস্টমসের মধ্যে কিছু নীতিগত পার্থক্য রয়েছে। এসব কারণে ভোগান্তি পোহাতে হচ্ছে ব্যবসায়ীদের। এতে করে বেড়ে যাচ্ছে পণ্য ডেলিভারির সময়। অন্যদিকে এসএস কোড জটিলতার কারণে কাস্টমসে ১৫-২০ দিন পর্যন্ত পণ্য পড়ে থাকছে। পণ্য ডেলিভারির ক্ষেত্রে বর্তমানে ভিয়েতনাম ও চীনের তুলনায় আমাদের ২৫-৩৫ দিন বেশি সময় লাগে। অন্য দেশে আমাদের মতো এত জটিলতা নেই। সম্মেলনের এক পর্যায়ে সংশ্লিষ্টরা গণমাধ্যমকর্মীদের জানান, এনবিআরের কার্যক্রম যদি আরো সহজ এবং স্বচ্ছ হয়, কাস্টমস ও এনবিআর সমন্বয় করে কাজ করে, তাহলে বিদ্যমান সংকট কাটিয়ে ওঠা সম্ভব হবে। এছাড়া ব্যাকওয়ার্ড লিংকেজের ক্ষেত্রে যেসব জটিলতা আছে, সেগুলো দূর করা গেলে পোশাক খাতে প্রত্যাশার চেয়ে বেশি পণ্য রফতানি সম্ভব হবে।

uploads/trade_daily/digest_photo_P_Alo_World_Fashion_edit__1668577095.jpg

Prothom Alo
বাজার ধরে রাখতে টেকসই পোশাক তৈরি করতে হবে পরিবেশের সুরক্ষায় ইউরোপসহ বিশ্বের প্রধান ক্রেতাদেশগুলো টেকসই পোশাকে জোর দিচ্ছে। এ জন্য পণ্য উৎপাদকের পাশাপাশি সরবরাহকারী ও ভোক্তা পর্যায়ের সবাইকে নিয়ে কাজ করার পরামর্শ দিয়েছেন ইউরোপের পোশাক খাতের নীতিনির্ধারকেরা। তাঁরা বলেছেন, পরিবেশের সুরক্ষার বিষয়টি নিশ্চিত না করলে বাংলাদেশের পক্ষে ইউরোপের বাজার ধরে রাখা কঠিন হয়ে যাবে। রাজধানীর রেডিসন ব্লু হোটেলে গতকাল সোমবার ইন্টারন্যাশনাল অ্যাপারেল ফেডারেশনের (আইএএফ) আয়োজনে ৩৭তম আইএএফ বিশ্ব ফ্যাশন সম্মেলন অনুষ্ঠিত হয়। সেখানেই এসব কথা বলেন বক্তারা। উৎপাদক, সরবরাহকারী ও গ্রাহকের সম্মিলনে ফ্যাশন খাতের টেকসই রূপান্তর এবারের সম্মেলনের বিষয়বস্তু নির্ধারণ করা হয়েছে। অনুষ্ঠানে স্বাগত বক্তব্য দেন আইএএফ সভাপতি জেম অলটান, তৈরি পোশাকশিল্পের মালিকদের সংগঠন বিজিএমইএ সভাপতি ফারুক হাসান ও নিট পোশাকশিল্পের মালিকদের সংগঠন বিকেএমইএর সহসভাপতি ফজলে শামীম এহসান।

uploads/trade_daily/digest_photo_KK_Denim__1668577095.jpg

Kaler Kantho
দাম ও মানে এগিয়ে বাংলাদেশের ডেনিম খরচ ও মানে বিশ্ববাজারে এগিয়ে আছে বাংলাদেশের ডেনিম পোশাক। এর উৎপাদন ও উদ্ভাবন তুলে ধরতে দুই দিনব্যাপী বাংলাদেশ ডেনিম এক্সপোর আয়োজন করেছেন উদ্যোক্তারা। এই প্রদর্শনীতে অংশ নিয়েছে দেশি-বিদেশি ৭০টি প্রতিষ্ঠান। তাদের লক্ষ্য পণ্যের বৈচিত্র্য তুলে ধরা। গতকাল মঙ্গলবার ইন্টারন্যাশনাল কনভেনশন সিটি, বসুন্ধরায় (আইসিসিবি) ডেনিম এক্সপোর আয়োজক এবং অংশগ্রহণকারীদের সঙ্গে কথা বলে এসব তথ্য জানা গেছে। গতকাল ঢাকার বসুন্ধরা কনভেনশন সেন্টারে উদ্বোধন করা হয় বাংলাদেশ ডেনিম এক্সপো। বিজিএমইএ পরিচালক মহিউদ্দিন রুবেল বলেন, ডেনিমে এখন শুধু ট্রাউজার তৈরি হয় না। শার্ট, প্যান্ট, টি-শার্ট, পোলো শার্ট, জ্যাকেট, পাঞ্জাবিও তৈরি হচ্ছে। ফলে চাহিদার পাশাপাশি বেড়ে গেছে উৎপাদনও। বিশ্বে প্রায় ছয় হাজার কোটি ডলারের বাজার ডেনিমের। তিনি বলেন, ‘এই বিশাল বাজারের নেতৃত্ব দিচ্ছে বাংলাদেশ।

uploads/trade_daily/digest_photo_S_Alo__1668577095.jpg

Shomoyer Alo
মেড ইন বাংলাদেশ উইকে পোশাক খাতের সক্ষমতার প্রদর্শন সপ্তাহব্যাপী চলছে মেড ইন বাংলাদেশ উইক। দেশে প্রথমবারের মতো এই আয়োজন উপলক্ষে ১৬০ দেশের ৫৫০ ক্রেতা ও ব্র্র্যান্ড প্রতিনিধি এখন ঢাকায়। এ উপলক্ষে তৈরি পোশাকের বড় বাজার যুক্তরাষ্ট্র, ইউরোপীয় ইউনিয়নসহ (ইইউ) বিভিন্ন দেশ ও জোটের পররাষ্ট্র মন্ত্রণালয়ের প্রতিনিধিরাও বিভিন্ন কর্মসূচিতে অংশ নিয়েছেন। গতকাল ছিল এই আয়োজনের চতুর্থ দিন। এদিন ঢাকার বসুন্ধরা কনভেনশন সেন্টারে একসঙ্গে দুটি বড় ইভেন্টের উদ্বোধন করা হয়। ঢাকা অ্যাপারেল সামিট এবং বাংলাদেশ ডেনিম এক্সপো।

uploads/trade_daily/digest_photo_B_In__1668577095.jpg

The Business Insider
Trousers, blue denim fuel Bangladesh’s exports to USA Bangladesh, which has been unbeaten in the US market with trousers and denim products, still remains top there, grabbing 23 percent of the market even amid the global economic downturn. According to the Office of Textiles and Apparel (OTEXA), Bangladesh fetched $2.4 billion by shipping trousers and $639 million by exporting blue denim in eight months of 2022. “We have gained high growth as the buyers rushed to Bangladesh after the pandemic and prior to the war. But now the buyers are holding the orders for next season,” Mohiuddin Rubel, Director of Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA), said. He said: “During that time, buyers projected higher prices for importation apparels but they were not prepared for the abrupt Russia-Ukraine war, so they had booked many of the factories. Unfortunately, they are now adopting a go slow policy to receive the consignments. The manufacturers are overstocked.”

uploads/trade_daily/digest_photo_FE_Get_ready__1668577095.jpg

The Financial Express
Fast-changing RMG industry: Get ready with plan to face emerging challenges Experts and businesses at a discussion on Tuesday suggested a host of measures from innovation to efficient supply chain management and retaining buyers' confidence to face the emerging challenges of the readymade garment (RMG) industry. They said Bangladesh also needed to focus on other issues including technological upgrade, digitization, skills development of workers, and ensuring transparency, traceability, efficient use of resources, favourable business environment and effective dispute resolution mechanism to cope with the fast-changing global RMG industry. They made the observations at a session of the third Dhaka Apparel Summit on "RMG Sector Roadmap: Towards a Prosperous Future' held at the International Convention Centre, Basundhara in the city. Speaking at the opening session of the Summit, state minister for foreign affairs Shahriar Alam said a mere propaganda is being exercised in recent times that a section of people are investing money abroad for political interest while a quarter appointed lobbyists to suspend GSP facilities for the local RMG in the global market.

uploads/trade_daily/digest_photo_N_Age_Take__1668577095.jpg

The New Age
Take steps to cope with changed situation: Experts say at Dhaka Apparel Summit 2022 Experts and businesses on Tuesday said that Bangladesh apparel and textiles manufacturers should ensure innovation, technological upgradation, skills development and efficient use of resources to cope with the changed global situation triggered by geo-political, social and environmental factors. They also stressed ensuring favourable business for multinationals to attract foreign investments. At a panel discussion titled ‘RMG sector Roadmap: Towards a Prosperous Future’ in the Dhaka Apparel Summit 2022, global experts also emphasised on effective dispute resolution mechanism and strong judicial processes in Bangladesh to gain the confidence of foreign investors.

uploads/trade_daily/digest_photo_DS_____retailers-in-bangladesh__1668577095.jpg

The Daily Star
Retailers in tight spot as shoppers tighten belts Retailers in Bangladesh are feeling the pinch as consumers have been buying less for the last few months because of the continuous increase in the prices of daily necessities and growing uncertainty. Bangladesh has been facing a major macroeconomic crisis since late February after the Russia-Ukraine war began, which sent consumer prices to a decade high in August, squeezing the buying capacity of the households in a country where 20.5 per cent of the population live below the poverty line officially. Retailers say their sales have dropped 25 to 50 per cent in the last six months compared to the same period a year earlier as consumers cut down on expenses to cope with the rising cost of living.

uploads/trade_daily/digest_photo_DS_Underwear__1668577095.jpg

The Daily Star
Underwear 5th most exported item Over the last decade Bangladesh has been enjoying the benefits of a shift in work orders from China and some other countries in many product categories. This has come about as the cost of production in China has gone through the roof while there prevails a dearth of skilled workers in the apparel sector. Workers in China are preferring working with sophisticated technologies in the garment sector. The underwear sector is directly benefitting from the shift of work orders from China and Sri Lanka, growing silently over the last few years. Currently, underwear is the fifth item exported the most from Bangladesh.

uploads/trade_daily/digest_photo_Samakal_FIFA_edit__1668577326.jpg

Samakal
বিশ্বকাপ মাঠে 'মেইড ইন বাংলাদেশ' ফুটবল বিশ্বকাপ ঘিরে এখন গোটা বিশ্বের চোখ কাতারে। আর চার দিন পরই বাজবে বিশ্বকাপের বাঁশি। প্রতিযোগিতায় লড়বে না বাংলাদেশ। তবু 'বাংলাদেশ' থাকবে মাঠে। বিশ্বকাপ ফুটবলের আয়োজক ফিফা বাংলাদেশ থেকে ৬ লাখ পিস জার্সি নিয়েছে। ফিফা কর্মকর্তা, রেফারি, বলবয় ও গ্যালারির অনেক দর্শকের পরনে থাকবে 'মেইড ইন বাংলাদেশ' জার্সি। জানা গেছে, দুই দফায় মোট ৬ লাখ পিস জার্সি পৌঁছে গেছে কাতারে। মস্কোভিত্তিক ক্রেতা প্রতিষ্ঠান স্পোর্টস মাস্টারের মাধ্যমে এসব জার্সি বাংলাদেশ থেকে রপ্তানি হয়। বিশ্বকাপ চলাকালে ফিফার সব পর্যায়ের কর্মীরা এ পোশাক ব্যবহার করবেন।