August 02, 2023
ইনকিলাব
সম্ভাব্য বাণিজ্য সুযোগ নিয়ে আলোচনায় বিজিএমইএ’র সহ-সভাপতির সঙ্গে উজবেকিস্তান টেক্সটাইল অ্যাসোসিয়েশন
উজবেকিস্তান টেক্সটাইল অ্যান্ড গার্মেন্ট ইন্ডাষ্ট্র্রি অ্যাসোসিয়েশন এর একটি প্রতিনিধিদল মঙ্গলবার (০১ আগস্ট) বিজিএমইএ পরিদর্শন করেছেন। পরিদর্শনকালে তারা বিজিএমইএ এর সহ-সভাপতি শহিদউল্লাহ আজিমের সাথে পোশাক ও বস্ত্রখাতে পারস্পরিক বাণিজ্য সুবিধা অর্জনে সহযোগিতার সম্ভাব্য ক্ষেত্রগুলো নিয়ে আলোচনা করেন।বৈঠকে উপস্থিত ছিলেন উজবেকিস্তানের বিনিয়োগ, শিল্প ও বানিজ্য মন্ত্রনালয়ের টেক্সটাইল, গার্মেন্টস এবং নিটওয়্যার শিল্পের বিভাগীয় প্রধান মুখাম্মাদসাইদভ বখতিয়ার, উজটেক্সটাইলপ্রম এর বিভাগীয় প্রধান শেরজোদ আকবারভ এবং উজটেক্সটাইলপ্রম এর উপদেষ্টা মেহেদি মাহবুব। বিজিএমইএ এর সহ-সভাপতি শহিদউল্লাহ আজিম বলেন, বাংলাদেশ পণ্য বৈচিত্র্যকরণের ওপর, বিশেষ করে উচ্চ-মূল্যের এমএমএফ-ভিত্তিক পোশাকের ওপর ক্রমবর্ধমানভাবে জোর দিচ্ছে।
The Dhaka Tribune
Bangladesh’s first RMG museum will open on August 14
The country's first readymade garment (RMG) museum is set to open on August 14 at the BGMEA headquarters in the capital, Dhaka. Faruque Hassan, president of BGMEA, has urged members to donate archival material and objects relating to the readymade garment business in a letter issued.“Initially, we are planning to collect, preserve and display the history, archives and objects like commercial documents, copies of old L/C or any other commercial documents, pictures, audio-visuals, sewing machine or other machines, sample copies of the garment produced, accessories, spares in the early 1980s,” he urged in the letter. Regarding the museum, BGMEA Vice-President Shahidullah Azim told Dhaka Tribune that they are working to make it happen on the due date. “The museum will tell the story of the journey, challenges, prospects and current situation of our RMG sector, the largest export earner of the country. The journey of the RMG industry to where it is today was not an easy one. It has gone through many ups and downs to get to the present situation, becoming a multi-billion-dollar industry,” he added.
The Financial Express
Bangladesh apparel earns US accolade
US-based fashion companies rated Bangladesh high as the topmost competitive country in terms of product prices among world's apparel-manufacturing countries, according to a latest report. Asked, BGMEA Vice-President Shahidullah Azim said buyers are placing orders here in Bangladesh as it still offers competitive prices otherwise they would go to other destinations. "Being a labour-intensive industry, apparel makers receive orders at a low rate, in many cases, below their production cost mainly to sustain employment and business," he notes. Regarding compliance, he said: "Bangladesh now is the most preferable hub because of its workplace-safety compliance."
The Daily Observer
AMANN Group delegation meets BGMEA President
A delegation of AMANN Group led by Florian Seiberlich, Director Global Marketing, AMANN Group together with ColorDigital, represented by Kai Timpe, General Manager Sales called on BGMEA President Faruque Hassan recently. Md. Shahidullah Azim, vice president of BGMEA, Md. Rokonuzzaman, managing director of AMANN (Bangladesh), Arshad Hassan, business development director, AMANN Group and Ehsanul Huq, commercial director, AMANN Bangladesh were also present at the meeting.
UNB
Uzbek textile association meets BGMEA VP
A delegation from the Uzbekistan Textile and Garment Industry Association (UZTEXTILEPROM) paid a visit to BGMEA on August 1. During the visit, they held a meeting with BGMEA Vice President Shahidullah Azim to discuss potential areas of collaboration to gain mutual trade benefits in the apparel and textile sector.Mukhammadsaidov Bakhtiyor, Head, Department of the Textile, Garment and Knitwear Industry, Ministry of Investment, Industry and Trade of Uzbekistan and Sherzod Akbarov, Head of Department, UZTEXTILEPROM, and Mehdi Mahbub, Adviser, UZTEXTILEPROM, to were present at the meeting.Mukhammadsaidov Bakhtiyor, Head, Department of the Textile, Garment and Knitwear Industry, Ministry of Investment, Industry and Trade of Uzbekistan and Sherzod Akbarov, Head of Department, UZTEXTILEPROM, and Mehdi Mahbub, Adviser, UZTEXTILEPROM, to were present at the meeting.
সমকাল
পোশাক রপ্তানিতে দ্বিতীয় স্থান ধরে রেখেছে বাংলাদেশ
গত বছর তৈরি পোশাক রপ্তানিতে দ্বিতীয় স্থান ধরে রাখতে পেরেছে বাংলাদেশ। আগের মতোই প্রথম অবস্থানে চীন। তৃতীয় ভিয়েতনাম। ২০২২ সালে বিশ্ববাজারে পোশাক রপ্তানিতে বাংলাদেশের হিস্যাও বেড়েছে। বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থার (ডব্লিউটিও) ‘ওয়ার্ল্ড ট্রেড স্ট্যাটিস্টিক্যাল রিভিউ ২০২৩’ প্রতিবেদনে এ চিত্র উঠে এসেছে। গত সোমবার প্রতিবেদনটি প্রকাশিত হয়।ডব্লিউটিওর প্রতিবেদন পর্যালোচনায় দেখে যায়, গত বছর বিশ্ববাজারে পোশাক রপ্তানিতে বাংলাদেশের হিস্যা বেশ খানিকটা বেড়েছে। ২০২২ সালে বৈশ্বিক পোশাক রপ্তানিতে বাংলাদেশের হিস্যা ছিল ৭ দশমিক ৯০ শতাংশ। ২০২১ সালে এ হার ছিল ৬ দশমিক ৪০ শতাংশ। এর আগে ২০২০ সালে ৬ দশমিক ৩০ ও ২০১৯ সালে ৬ দশমিক ৮০ শতাংশ ছিল এ হার।
The New Age
Bangladesh most competitive in terms of apparel prices: study
Bangladesh has remained as the topmost competitive country in terms of product prices among apparel manufacturing countries in the world while price-competitiveness of Vietnam decreased in 2023, according to a global study.The ‘2023 Fashion Industry Benchmarking Study’ conducted by the United States Fashion Industry Association also highlighted growing social and labour compliance risks associated with sourcing from China, Vietnam and Cambodia.
The Business Post
Dependency on single sector exports intensifies
At a time when economists and stakeholders are putting heavy emphasis on reducing dependency on the readymade garment (RMG) sector, Bangladesh’s export earnings from non-apparel items plunged by 9.52 per cent to $8.52 billion in the last fiscal year. Despite this fact, the country’s overall exports actually grew by 6.67 per cent to $55.56 billion in FY2022-23, compared to $52 billion in the previous fiscal year.As per the latest data, contribution of non-apparel items to national exports stood at 15.42 per cent in FY23, which was 18.18 per cent in the previous FY. Meanwhile, the apparel sector’s contribution rose to 84.58 per cent from 81.81 per cent in the previous fiscal year.
সময়ের আলো
লক্ষণ ভালো সুফল নেই
ডলার সংকটের কারণে পণ্য আমদানিতে বেশ কড়াকড়ি আরোপ করেছিল সরকার। বিশেষ করে বিলাসীপণ্য আমদানিতে এক রকম নিষেধাজ্ঞাই ছিল। এর ফলও মিলেছে। এক বছরের ব্যবধানে পণ্য আমদানি কমেছে ২৫ বিলিয়ন ডলারের। এতে ডলার সাশ্রয় হয়েছে। অন্যদিকে এক বছরের ব্যবধানে দেশে রফতানি আয় বেড়েছে সাড়ে ৫ বিলিয়ন ডলারেরও বেশি। প্রবাসী আয় বা রেমিট্যান্স আহরণের গতিও বেশ ভালো। রফতানি আয় ও রেমিট্যান্স আহরণ বাড়ায় ডলারের সরবরাহ বেড়েছে। অন্যদিকে বিশ্ববাজারে কমে আসছে ডলারের তেজিভাব। সব উপকরণই দেশের বাজারে ডলার সংকট দূর হওয়ার জন্য সহায়ক। তবে বাস্তবে তেমনটি দেখা যাচ্ছে না। উপরন্তু দেশের বাজারে ডলার সংকট কাটছে না।
বণিক বার্তা
রফতানি বাড়াতে বিনিময় হারে স্থিতিশীলতা, উৎপাদনশীলতা বৃদ্ধি ও পণ্যের বৈচিত্র্যায়ণ প্রয়োজন
দীর্ঘদিন ধরেই টাকার বিনিময় হারে নিয়ন্ত্রণমূলক অবস্থানের সমালোচনা করেছেন অর্থনীতিবিদরা। ২০১২ সালের পর কেন্দ্রীয় ব্যাংক ডলারের বিপরীতে টাকার বিনিময় হারকে আর বাজারভিত্তিক করে দেয়নি। এজন্য প্রবাসীদের পাঠানো রেমিট্যান্স আনুষ্ঠানিক চ্যানেলে আসার বদলে হুন্ডির বাজার বেড়ে যাওয়ার ক্ষেত্রে কেন্দ্রীয় ব্যাংকের এ নীতিকে দায়ী করা হচ্ছে। উদ্ভূত পরিস্থিতিতে এখন সতর্ক পদক্ষেপ গ্রহণের বিকল্প নেই। কারণ ডলার সংকট যেমন কমছে না, তেমনি এর বিপরীতে টাকার অবমূল্যায়নের ক্ষেত্রে সুবিধাও পাচ্ছে না রফতানি খাত। কিন্তু প্রয়োজনীয় আমদানি ব্যয় মেটাতে ডলার খরচ করতেই হচ্ছে। এখন আমদানিকারকদের পাশাপাশি রফতানিকারকদের স্বার্থও বিবেচনা করতে হবে। এজন্য উৎপাদনশীলতা বৃদ্ধি ও মানসম্পন্ন পণ্য তৈরি করে রফতানি বাজার ধরে রাখতে পদক্ষেপ নেয়া প্রয়োজন।
The Daily Star
Bangladesh widens market share in global RMG trade
Bangladesh gained a higher share of global garment trade in 2022 and retained its second position among apparel-exporting nations, according to data released by the World Trade Organisation (WTO) on Monday. Bangladesh's share in garment trade rose to 7.90 percent in 2022 from 6.40 percent the previous year.China continued to remain the largest exporter of garments in the global market with a 31.7 percent market share. Vietnam was the third-largest apparel exporter in 2022, grabbing 6.1 percent market share, the WTO said in its World Trade Statistical Review 2023.
The Financial Express
Bangladesh shares 7.90pc of global RMG exports
Bangladesh's share in the global clothing-export market increased significantly to 7.90 per cent last year from 6.40 per cent in 2021, according to latest statistics released by the World Trade Organisation (WTO). The country's share in the global ready-made garments (RMG) market was 6.30 per cent in 2020, 6.80 per cent in 2019 and 6.40 per cent in 2018. The statistics show that total export of RMG from Bangladesh reached US$44.35 billion in 2022 in an around 27-percent annual growth. The country posted the highest growth in RMG export among the top 10 exporters in the past year. World Trade Statistical Review 2023, released by the WTO on Monday, also showed that the country retained the second position in the clothing export, preceded by China and followed by Vietnam, in 2022.